Revisorordbog

Benchmarking

Benchmarking er en proces, hvor virksomheders præstationer og processer sammenlignes med de bedste i branchen eller standarder for kontinuerligt at identificere områder til forbedring samt implementere best practices.

Hvad er benchmarking?

Benchmarking er en strategisk og analytisk proces, der involverer sammenligning af en organisations interne processer, metoder, produkter eller services mod branchens bedste aktører eller anerkendte best practices. Formålet med benchmarking er at opnå indsigt i, hvordan virksomheden præsterer i forhold til sine konkurrenter og dermed identificere muligheder for forbedring.

Benchmarking-processen indebærer typisk flere nøgletrin:

1. Identifikation af behovet for benchmarking og definition af de måleparametre, der skal sammenlignes.

2. Valg af passende sammenligningspartnere, som kunne være førende virksomheder i branchen.

3. Dataindsamling som kan involvere både kvantitativ og kvalitativ information.

4. Analyse af data, hvilket inkluderer både en intern evaluering og en ekstern sammenligning.

5. Udarbejdelse og implementering af handlingsplaner, som skal lukke præstationshullerne identificeret gennem benchmarking-processen.

Benchmarking kan være af forskellige typer såsom intern, konkurrencemæssig, funktionel og generisk afhængig af benchmarkingens fokus og omfang.

Eksempel på brug:

En virksomhed inden for fremstillingsindustrien kan implementere benchmarking ved at sammenligne sin produktionstid og kvalitet med markedslederne for at identificere ineffektivitet og udvikle strategier for at forbedre produktionsprocesser.

Synonymer:

  • Sammenligningsanalyse
  • Præstationsmåling
  • Best Practice-analyse
  • Konkurrencevurdering

Antonymer:

  • Isolationisme
  • Selvanalyse
  • Intuitionsmetoden
  • Ad hoc-vurdering

Relaterede termer:

  • KPI (Key Performance Indicators)
  • SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats)
  • TQM (Total Quality Management)
  • Kontinuerlig forbedring

FAQ

Hvad er formålet med benchmarking?

Formålet med benchmarking er at opnå indsigt i, hvordan virksomheden præsterer i forhold til sine konkurrenter og dermed identificere muligheder for forbedring.

Hvordan vælger man passende sammenligningspartnere til benchmarking?

Valget af passende sammenligningspartnere kan baseres på at identificere førende virksomheder i branchen eller dem, der har akkrediterede høje standarder inden for specifikke områder.

Hvordan implementerer man benchmarkingresultaterne i praksis?

Efter at have analyseret data og identificeret præstationer gennem benchmarking, skal virksomheden udarbejde handlingsplaner baseret på de identificerede forbedringsmuligheder og implementere dem for at opnå positive ændringer.

Få hjælp af vores kundeservice

Ring 90 64 64 64

Send os en besked