Dækningsbidraget er et nøgletal, der angiver forskellen mellem salgsindtægterne og de variable omkostninger for et produkt eller en service. Det er et essentielt mål for en virksomheds evne til at dække sine faste omkostninger og bidrage til overskud.
Dækningsbidraget er en finansiel indikator, der bruges til at vurdere rentabiliteten af et produkt, en produktlinje eller en service. Det beregnes som differencen mellem salgsprisen og de variable omkostninger pr. enhed. Dermed viser dækningsbidraget det beløb, der er til rådighed til at dække de faste omkostninger og hvor stor en andel der bidrager til virksomhedens overskud.
Beregningen af dækningsbidraget kan udføres gennem en simpel formel: Salgspris pr. enhed – Variable omkostninger pr. enhed = Dækningsbidrag
Strategisk er dækningsbidraget vigtigt for virksomheder, når de træffer beslutninger om, hvilke produkter de skal fortsætte med at producerer eller sælge, eller når de skal analysere, hvordan volumen- eller prisændringer kan påvirke rentabiliteten. Derfor er dækningsbidraget et vigtigt tal, når der skal tages beslutninger i forhold til prissætning, produktion og markedsføring.
Eksempel på brug:
Hvis en virksomhed sælger et produkt til 500 kr. pr. enhed, og de variable omkostninger er 300 kr. pr. enhed, vil dækningsbidraget være 200 kr. pr. enhed. Det beløb bidrager til at dække virksomhedens faste omkostninger, som for eksempel husleje og lønninger.