Revisorordbog

Lønsum

Lønsum er det samlede beløb, der betales til medarbejdere for deres arbejdsindsats inden for en given periode i en virksomhed eller en organisation – inklusiv lønninger, bonusser og andre former for kompensation.

Hvad er lønsum?

Lønsummen er det samlede beløb, der udbetales til medarbejdere af en arbejdsgiver inden for en bestemt periode. Det omfatter alle former for lønudbetaling såsom grundløn, overarbejdsbetaling, provisioner, præmier, bonusser og andre variable løndele. Lønsummen er en væsentlig post i en virksomheds regnskab, og den anvendes ofte i beregningen af arbejdsgiverafgifter og ved udarbejdelsen af lønstatistikker.

Lønsummen er videre et centralt element i udarbejdelsen af virksomhedens budget, da den udgør en betydelig del af de samlede driftsomkostninger. Desuden er summen af lønninger et nøgletal i forhold til økonomistyring, hvor tallene bruges til at vurdere omkostningseffektiviteten og produktiviteten i virksomheden. Lønsumsafgiften er baseret på virksomhedens samlede lønsum og anvendes som alternativ til arbejdsmarkedsbidraget for visse typer af virksomheder.

Eksempel på brug:

For at forstå omkostningseffektiviteten i en virksomhed analyserede økonomiafdelingen den samlede lønsum i forhold til virksomhedens produktion og fandt ud af, at produktionen kunne optimeres ved at automatisere visse processer.

Synonymer:

  • Lønudgifter
  • Personaleomkostninger
  • Lønninger
  • Arbejdsløn

Antonymer:

  • Løndele
  • Lønkomponenter

Relaterede termer:

  • Bruttoløn
  • Nettoløn
  • Lønbudget
  • Lønmodtager
  • Medarbejdere
  • Ansættelseskontrakt
  • Løn

FAQ

Hvad er lønsum?

Lønsummen udgør det samlede omfang af den økonomiske kompensation – inklusiv grundløn, bonusordninger og andre typer af goder – som medarbejdere modtager for deres arbejde i en organisation inden for en given tidsramme.

Hvorfor er lønsum vigtig for en virksomhed?

Lønsummen udgør en betydelig del af en virksomheds driftsomkostninger og bruges i beregningen af arbejdsgiverafgifter og lønstatistikker. Den er også vigtig for at vurdere omkostningseffektiviteten og produktiviteten i en virksomhed.

Hvad er lønsumsafgiften?

Lønsumsafgiften er en skatteordning, der er baseret på virksomhedens samlede lønsum. Den anvendes som alternativ til arbejdsmarkedsbidraget for visse typer af virksomheder.

Få hjælp af vores kundeservice

Ring 90 64 64 64

Send os en besked