Insourcing i forbindelse med arbejdskraft henviser til strategien, hvor en virksomhed vælger at tilbageføre eller internalisere opgaver, funktioner eller processer til egen organisation, som tidligere var outsourcet til eksterne leverandører.
Insourcing er en taktisk forretningsstrategi, hvori du som virksomhedsleder træffer en bevidst beslutning om at overflytte arbejdsopgaver eller ansvarsområder, der har været outsourcet, tilbage til din virksomhed, så de fremover løses internt. Der kan være flere motiverende faktorer for denne beslutning. Det kunne være ønsket om at opnå større kontrol, reducere omkostninger, forbedre virksomhedens kernekompetencer, sikre fortrolighed af information eller simpelthen for at opbygge en mere fleksibel arbejdsstyrke.
Insourcing kan involvere ansættelse af nye medarbejdere for at håndtere disse opgaver internt, opkvalificering af nuværende medarbejdere eller i nogle tilfælde oplæring af et helt nyt internt team. Det kan også indebære investering i nye teknologier eller udvidelse af nuværende faciliteter for at understøtte de funktioner, der nu skal løses internt i virksomheden.
Eksempel på brug:
Hvis en virksomhed tidligere outsourcede sin IT-support til en ekstern leverandør men valgte at insource denne funktion for at sikre bedre integration med interne it-systemer og processer, ville virksomheden måske ansætte et dedikeret IT-support team.