Betalingsfrist er den sidste dag, hvor betaling for en ydelse eller en vare skal være modtaget af kreditor, uden at det resulterer i forsinkelsesgebyrer eller andre sanktioner.
Betalingsfristen er en aftalt tidsramme inden for hvilken debitor er påkrævet at fuldføre betalingen af en gæld til kreditor. Hovedformålet med en betalingsfrist er at kreditor modtager betalingen til tiden og uden problemer. Betalingsfristen er derfor vigtig i forhold til at have kontrol over sin pengestrøm – både for virksomheder og privatpersoner.
Ved erhvervstransaktioner fastsættes betalingsfristen normalt gennem kontrakter eller ved almindelig forretningspraksis, der ofte afspejler branchens standarder. Betalingsfristens længde kan være påvirket af flere faktorer såsom kreditværdigheden hos debitor, den gældende lovgivning og hvilke varer eller tjenester der er tale om.
For overskridelse af betalingsfristen kan kreditoren pålægge forsinkelsesrenter eller andre gebyrer. I nogle tilfælde kan manglende overholdelse af betalingsfristen også føre til juridiske tiltag og skade debitors kreditstatus.
Eksempel på brug:
En faktura udstedt den 1. marts med en betalingsfrist på 30 dage kræver, at betalingen er kreditor i hænde senest den 31. marts. Hvis fristen overskrides, kan der, efter de aftalte betingelser, tilføjes gebyr til det udestående beløb.