Revisorordbog

Bruttolønsordning

En bruttolønsordning er en arbejdsrelateret fordel etableret mellem arbejdsgiver og ansatte, hvor visse goder leveres i bytte med en del af den ansattes bruttoløn. Det reducerer det beløb, der beskattes, og kan optimere den ansattes samlede lønpakke.

Hvad er bruttolønsordning?

En bruttolønsordning er en kompensationsmodel, hvor medarbejdere accepterer at ombytte en del af deres bruttoløn for en eller flere ikke-kontante fordele. Det kan inkludere, men er ikke begrænset til, pensionsbidrag, firmabil, telefonabonnement, sundhedsforsikring eller personalegoder såsom fitnessmedlemskab.

I mange tilfælde anses de goder, der ydes i rammerne af en bruttolønsordning, for at være skattemæssigt fordelagtige. Arbejdsgiveren reducerer den ansattes løn før skat, hvilket fører til lavere skattepligtig indkomst for den ansatte, og dermed en eventuel skattebesparelse. Samtidigt opnår arbejdsgiveren ofte en reduceret omkostning til blandt andet sociale bidrag.

For at indføre en bruttolønsordning, kræves det, at der indgås en aftale mellem arbejdsgiveren og den ansatte. Det er vigtigt at sikre, at ordningen overholder både skattelovgivning og andre relevante regulativer.

Eksempel på brug:

Du er ansat hos en virksomhed, der tilbyder en bruttolønsordning. Du vælger at modtage en firmabil som en del af din lønpakke. Din bruttoløn reduceres herefter med værdien af bilens leasing, hvilket medfører et lavere beskatningsgrundlag for dig, hvilket potentielt sænker din skat.

Relaterede termer:

  • Beskatning af personalefordele
  • Skatteoptimering
  • Personalegode

FAQ

Hvad er en bruttolønsordning?

En bruttolønsordning er en kompensationsmodel, hvor medarbejdere accepterer at ombytte en del af deres bruttoløn for en eller flere ikke-kontante fordele, såsom pensionsbidrag, firmabil eller sundhedsforsikring.

Hvilke skattemæssige fordele er der ved en bruttolønsordning?

En bruttolønsordning kan medføre lavere skattepligtig indkomst for den ansatte og dermed potentielt resultere i en skattebesparelse. Arbejdsgiveren kan også drage fordel af reducerede omkostninger til sociale bidrag.

Hvordan indføres en bruttolønsordning?

For at indføre en bruttolønsordning skal der indgås en aftale mellem arbejdsgiveren og den ansatte. Det er vigtigt at sikre overholdelse af skattelovgivning og andre relevante regulativer, samtidig med at man strukturerer ordningen retfærdigt for begge parter.

Få hjælp af vores kundeservice

Ring 90 64 64 64

Send os en besked