E-indkomst er et dansk digitalt indberetningssystem, hvor arbejdsgivere rapporterer løn- og ansættelsesoplysninger for deres medarbejdere til skattemyndighederne. Det letter blandt andet skatteberegning og gør kontrol nemmere.
E-indkomst er et system i dansk skatteadministration, som arbejdsgivere bruger til elektronisk at indberette deres medarbejderes løninformation.
Data fra E-indkomst anvendes til at opdatere medarbejderens skatteopgørelser og sikre korrekt skattebetaling.
Systemet formidler automatisk oplysningerne til andre offentlige myndigheder, hvilket letter administrationen og reducerer risikoen for fejl, som ellers kan forekomme ved manuel indtastning. Desuden benyttes oplysningerne til at føre statistik for samfundet og arbejdsmarkedet.
Et centralt aspekt ved E-indkomst er, at systemet er obligatorisk, hvilket betyder, at alle arbejdsgivere i Danmark skal bruge det til at rapportere lønninger. Ved at centralisere løndata bidrager E-indkomst til et mere strømlinet og transparent lønadministrativt system.
Eksempel på brug:
Du er en bogholder i en virksomhed og skal foretage den månedlige lønkørsel. For hver medarbejder indtaster du de relevante lønoplysninger som grundløn, overarbejdsbetaling og eventuelle fradrag i E-indkomst-systemet. Oplysningerne sendes automatisk til SKAT og ligger til grund for den enkelte medarbejders forskudsopgørelse og årsopgørelse.