Bogholderordbog

Lønrefusion

Lønrefusion er en økonomisk kompensation, som en arbejdsgiver kan modtage for at dække en medarbejders løn under visse betingelser – for eksempel i tilfælde af sygdom, barselsorlov eller når en medarbejder deltager i visse former for uddannelse.

Hvad er lønrefusion?

Lønrefusion refererer til en ordning, hvorved en arbejdsgiver får refunderet en del eller hele udgiften af en ansats løn fra en offentlig myndighed eller et forsikringsselskab. Kompensationen er betinget af specifikke kriterier, som skal være opfyldt, for at arbejdsgiveren er berettiget til refusionen.

Processen for lønrefusion varierer afhængig af den konkrete ordning. Typisk skal arbejdsgiveren dokumentere og indberette de relevante lønudgifter og omstændighederne, der medfører medarbejderens fravær.

Derudover tjener lønrefusion også som et værktøj til at støtte virksomheder økonomisk i situationer, hvor de må undvære en medarbejder midlertidigt. På den måde får virksomheden færre problemer, som følge af medarbejderens fravær og ordningen er med til at sikre en kontinuerlig balance på arbejdsmarkedet.

Eksempel på brug:

Hvis en medarbejder går på barselsorlov, kan virksomheden ansøge om lønrefusion fra de relevante offentlige institutioner for at dække det økonomiske tab forbundet med fraværet. Det kan lade sig gøre, hvis de rette betingelser for refusion er opfyldt.

Synonymer:

  • Lønkompensation
  • Løntilskud
  • Refusionsordning

Antonymer:

  • Almindelige lønomkostninger
  • Direkte lønudgift

Relaterede termer:

  • Sygedagpenge
  • Barselsdagpenge
  • Offentlig støtte
  • Arbejdsmarkedspolitik

FAQ

Hvordan ansøger jeg om lønrefusion?

For at ansøge om lønrefusion skal du typisk indsende dokumentation for den ansattes fravær og lønudgifter til den relevante offentlige myndighed eller i nogle tilfælde dit forsikringsselskab.

Hvilke betingelser skal opfyldes for at være berettiget til lønrefusion?

Betingelserne for at være berettiget til lønrefusion kan variere afhængigt af den konkrete ordning og det specifikke fraværsgrundlag. Typisk vil der være krav om, at medarbejderen har været ansat i en vis periode, at der er fremlagt lægeerklæring eller dokumentation for fraværet, og at arbejdsgiveren har betalt medarbejderens løn fuldt ud i den pågældende periode.

Hvor længe kan jeg modtage lønrefusion for en medarbejder?

Varigheden af lønrefusionen kan variere afhængig af årsagen til fraværet. For eksempel kan en medarbejder, der er sygemeldt, modtage lønrefusion i op til 30 dage. For barselsorlov kan lønrefusionen vare i længere perioder. Det er vigtigt at undersøge de specifikke regler og betingelser for den pågældende lønrefusionsordning.

Få hjælp af vores kundeservice

Ring 90 64 64 64

Send os en besked